Leo Samama:
Sylvia is a composer, double bass player and arranger and is undoubtedly as versatile a composer as she is a performing artist. In both areas of her work,
Sylvia Maessen is quite practical, but certainly not pragmatic.
Her music assumes a certain matter-of-factness, her instrumentations are clear
and as distinct as a pen and ink drawing. However, this façade disguises
the lyrical spirit of a composer who prefers to make her compositions as heartfelt
as possible. Each of her compositions proves Maessen’s ability to combine
simplicity and economy with the intimacy of her personal musical narrative.
2016 Composition-prize in Italy (Donna di Musica 2016) "Overtura real" for string orchestra will be performed March 8th in Padua by
I Solisti Veneti conducted by Claudio Scimone
|
Over Sylvia Maessen en de CD “Inspired by poetry” Leo Samama
Het is zeker geen toeval dat de componist Sylvia Maessen zich op deze CD presenteert met liederen gezongen door haar zuster, de sopraan Irene Maessen. Ze schrijft al een jaar of tien voor Irene en ongetwijfeld heeft Irene haar op haar beurt mede geïnspireerd tot het componeren van klassieke muziek naast haar al uitgebreide concertpraktijk als jazzmusicus en arrangeur. En het moet gezegd worden: Sylvia Maessen is minstens zo veelzijdig als componist als in haar werk als uitvoerend musicus. Op deze CD is dat ook wat direct opvalt: de nabijheid van woorden en noten, verbeelding en structuur, dictie en zang. De verhalende kwaliteit van haar muziek is groot, terwijl tegelijkertijd de klinkende uitbeelding van markante momenten in een tekst (een telefoon, een storm, bittere kou) weliswaar de verbeelding spreken maar nergens buiten de samenbindende structuur van de compositie te vallen. Sylvia Maessen heeft een veelzijdig palet tot haar beschikking waarmee zo naar het aanziet moeiteloos zowel middeleeuwse teksten als de meest recente poëzie leven inblaast. Een muzikale ontmoeting met Sylvia en Irene Maessen is tenslotte ook een bijzondere ervaring doordat beide musici hoorbaar plezier in hun werk hebben en daar de vele collega’s die aan deze CD in meetrekken. Als luisteraar kun je je daar niet aan onttrekken.
Uit de subsidie-aanvraag van Pentatiek voor het Fonds Podiumkunsten 2010 (gehonoreerd): “Sylvia Maessen’s muziek kenmerkt zich door een goede instrumentatie, verzorgde afwerking en aansprekende taal. Haar interesse en vaardigheden in zowel klassieke compositie als in het arrangeren van klassieke muziek, jazz en wereldmuziek sluiten uitstekend aan bij onze reguliere programmering. Daarmee kan zij onze primaire doelgroep ‘het algemeen publiek’ en de functie van haar stuk binnen ons repertoire goed aanvoelen en daarnaar schrijven. Het beoogde werk zal niet alleen binnen het speciale GeNeCo jubileum programma, maar ook in de toekomst goed in onze reguliere concertprogramma’s passen. Wij zien uit naar de wisselwerking met Sylvia Maessen.” Musici en componisten over mijn composities: “Sylvia is een veelzijdig componiste. Zichzelf beperkend tot het gebruik van slechts één onvolledige raga (Indiase toonladder) wist zij een aanstekelijk werk voor een niet alledaagse combinatie van saxofoonkwartet (Amstel Quartet) en tabla's (Niti Ranjan Biswas) te componeren. Zij springt ook fantasierijk met ritmiek om, maar laat ook ruimte voor improvisatie in haar werk. Het fris sprankelende werk van Sylvia is een genot om uit te voeren en een feestje voor het publiek.” - Het Amstel Quartet “Sylvia Maessen is een zeer getalenteerde componiste die de afgelopen jaren een interessante ontwikkeling in haar werk heeft doorgemaakt. Zij heeft een zeer speciaal gevoel voor timbre en kleur en zij is zeer vaardig in het toonzetten van teksten. Haar instrumentatietechniek is uitstekend. Dikwijls heeft haar muziek een theatrale werking. Haar composities zijn verrassend, zij vermijdt de platgetreden paden en zij streeft naar een maximale expressie.” - Jeff Hamburg, componist, voorzitter Geneco “Sylvia Maessen toont als componiste in haar werk een open, verrassende en volstrekt ondogmatische werkwijze. Zij is ook uitvoerend musicus en heeft denk ik mede daardoor een goed oog voor de uitvoerbaarheid en toegankelijkheid van muziek. Ik heb de blues, die ze voor mij componeerde, in Zuid-Amerika en in Afrika gespeeld en het publiek reageerde daar verrassend positief op. Ook in een andere cultuur behoudt haar werk kennelijk zijn communicatieve kracht.” - Marcel Worms, pianist “Dat je werk indruk op me heeft gemaakt heb ik je eerder bewezen door het in te studeren en ook met heel veel plezier uit te voeren. Ik heb het hier over 'Les plaies du monde' (voor sopraan en piano). Het muzikale verhaal is zo aangrijpend en intens, en het maakt ook nog eens duidelijk bij heruitvoeringen dat de spanningsboog het stuk levend houdt. Je interesse gaat verder dan de muziek: ik weet niet waar jij je verhaal begint, maar als ik als uitvoerder van de ene in de andere verbazing raak dan betekent het dat er meer achter de noten zit waar je naar op zoek kunt. Je hoort niet bij de avantgardisten, niet bij een of andere componistenschool, je hebt een zeer persoonlijke muziektaal ontwikkeld. Ook het publiek, want dat voel je als uitvoerder, reageert vol bewondering en interesse. Dat je een prijs gewonnen hebt verbaast me dus niets en het lijkt me vanzelfsprekend dat je door de prijs meer opdrachten zult krijgen.” - Marja Bon, pianiste |